SERM – Search Engine Reputation Management

Search Engine Reputation Managment (czyli w skrócie SERM), można przetłumaczyć na język polski jako zarządzanie reputacją w wyszukiwarkach internetowych. SERM jest to wykonywanie różnych czynności wpływające na wizerunek marki, strony, witryny lub sklepu, w wyszukiwarkach internetowych. Dla nowych marek oraz stron jest to wyrobienie dobrego wizerunku od samych podstaw.

Search Engine Reputation Managment można realizować na dwa sposoby:

  1. Wypozycjonowanie na kluczowe pozycje pozytywnych informacji o osobie lub firmie,
  2. Za pomocą pozycjonowania wypromować strony zawierające tylko pozytywne komentarze na temat danej osoby lub firmy, przez co te negatywne opinie zostaną przesunięte na dalsze pozycje.

Ważne jest fakt, że w SERM naszym zadaniem nie jest tylko i wyłącznie przesunięcie nieprzychylnych opinii na dalsze strony, ale dokładamy wszelkich starań aby wypromować w jak największej ilości pozytywne informacje dotyczące osoby lub strony.

Dbając o dobre imię osoby lub firmy w wyszukiwarkach pierwszą czynnością powinno być zoptymalizowanie strony internetowej oraz rozpoczęcie pozycjonowania faz bezpośrednio powiązanych z osobą lub firmą, na jakie wyświetlają się nieprzychylne informacje.

Jako że nasza firma również buduje swoja markę w internecie, jesteśmy świadomi tego, jak ważna jest budowanie pozytywnego wizerunku wśród społeczności Internetowej. W związku z tym do każdej sprawy podchodzimy profesjonalnie i indywidualnie, co oznacza że wraz z Klientem wykonujemy szczegółową analizę i ustalamy strategię działania w związku z zarządzaniem reputacją w wyszukiwarkach internetowych.

Nasz plan działania:

  1. Ustalamy na jakie frazy kluczowe wyświetlają się nieprzychylne opinie oraz komentarze podczas wyświetlania wyników w wyszukiwarce.
  2. Sporządzamy listę sugerowanych fraz, przy których warto zadbać o to by pojawiały się przy nich pozytywne treści dotyczące strony, marki lub osoby.
  3. Wraz z Klientem ustalamy, które strony mają najwięcej nieprzychylnych treści, starając się w pierwszej kolejności przesunąć je na dalsze pozycje w wynikach wyszukiwania.
  4. W momencie wypromowania stron z pozytywnymi treściami na kluczowe pozycje, wraz z Klientem zaczynamy tworzenie oraz promowanie nowych wpisów.
  5. Jeśli jest możliwość usunięcia negatywnych wpisów lub opinii, kontaktujemy się z właścicielem serwisu w celu ustalenia sposobu na zlikwidowanie tych treści.
  6. Nasi eksperci dokonują analizy długofalowych działań i przedstawiają Klientowi plan działania, który powinien go uchronić przed podobnymi nieprzyjemnościami w przyszłości.

Im wcześniej podejmiemy działania powiązane z SERM, tym szybciej osiągniemy sukces w osiągnięciu samych pozytywnych opinii na kluczowych pozycjach. Niektóre konkurencyjne firmy celowo tworzą negatywne opinie lub publikują treści pełne nieprzychylnych słów. W praktyce takie działanie nazwane jest „terroryzmem reputacji”. Jesteśmy świadomi tego, że budowanie dobrego wizerunku oraz bardzo porządnej marki to zabieg wymagający sporo czasu, lecz zniszczenie wizerunku w Internecie może nastąpić w bardzo małym odstępie czasu. Dlatego też tak bardzo ważne jest analizowanie treści jaki pojawiają się w internecie na temat naszej osoby, działalności, produktu czy usługi, a po zauważeniu takich wpisów należy podjąć natychmiastowe działania.

Zarządzanie reputacją w wyszukiwarkach internetowych jest związane z SEO PR (czyli pozycjonowaniem wizerunku), jest nierozerwalnie związany z komunikacją kryzysową, umożliwia monitorowanie i kreowanie pozytywnego postrzegania firmy przez medium jakim jest Internet.